Velocitat segura, què és?

14 - 12 - 2020
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Fa aproximadament un any es va modificar el límit de velocitat en totes les carreteres convencionals d'Espanya: va passar dels 100km/h als 90km/h. Aquest canvi va venir motivat per nombrosos estudis internacionals que confirmen que rebaixar la velocitat redueix el nombre d'accidents i morts i la gravetat dels ferits.

Un informe elaborat per l'Observatori de la Seguretat Viària de la DGT relata que en les carreteres convencionals es donen el 75% dels accidents amb víctimes i la velocitat inadequada és la causa recurrent en el 20%. Aquest percentatge augmenta al 37% si parlem d'accidents mortals en vies interurbanes.

La velocitat està directament relacionada en la freqüència i severitat dels accidents. Per exemple, davant una frenada instantània podria causar greus lesions, ja que la distància de frenat depèn de la velocitat: a major velocitat, major distància de per a detenir-se. La reducció del límit de velocitat, a penes fa augmentar el temps mitjà del viatge entre 15 i 20 minutos.

No obstant això, la velocitat que marquen els senyals de limitació de les carreteres i que suposa la velocitat legal no té per què ser la velocitat segura. La velocitat segura és aquella que cerciora que, en cas d'accident, la probabilitat de lesions no superi un determinat llindar. Però, al cap i a la fi, la velocitat segura és la que apel·la a la responsabilitat de cada conductor.

Tot conductor ha d'adaptar la seva marxa a les condicions de la via, les atmosfèriques, a les seves pròpies limitacions i/o experiència. D'aquesta manera, augmentaran les teves probabilitats per a frenar, prendre les corbes, avançar o realitzar la maniobra que sigui amb temps i espai suficient per a no sofrir un accident.
Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

La prova de contaminació de la ITV

06 - 05 - 2021

A la ITV, és la mateixa prova per als vehicles dièsel que per als benzina? Què es mesura en cada cas?

Revisió de la suspensió a la ITV

26 - 04 - 2021 Una de les parts del cotxe que s'analitzen a la ITV és la suspensió, component que absorbeix els moviments i irregularitats del terra, ajudant a tenir una millor adherència a la carretera.

Sistemes de seguretat en cotxes: AEB

09 - 06 - 2022
És un dels majors avanços de seguretat viària des del cinturó de seguretat, ja que, a més d'ajudar a frenar el conductor augmentant la pressió de frenada davant d'una emergència, actua amb independència del conductor per evitar una imminent col·lisió. Saps com funciona?