Tipus de sistemes de retenció infantil

22 - 12 - 2022
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
La cadira infantil per portar els nens al cotxe és un requisit obligatori, ja que és una assegurança de vida per a ells amb la qual pots evitar lesions d'importància. Per això cal usar-les correctament, però, cada quant s'ha de canviar la cadira infantil?
D'una banda hi ha la normativa ECE R44, la qual classifica en 4 grups el tipus de cadires, segons el pes i l'alçada del nen. De l'altra, hi ha la normativa I-Size, que va entrar en vigor el juliol de 2013, i, des de llavors, conviuen les dues normatives.
Abans de centrar-nos en les normatives que emmarquen els sistemes de retenció infantil, és important destacar que:
  • Els nens no podran utilitzar una cadira de retenció infantil orientada cap enrere, instal·lada en un seient protegit amb un airbag de seguretat frontal, llevat que aquest hagi estat desconnectat.
  • Des de l'1 d'octubre de 2015 els menors que facin menys de 135 centímetres hauran d'emprar un sistema de retenció infantil adequat a la seva talla i al seu pes. Per tant, els menors de 12 anys no poden seure davant, excepte si els seients del darrere estan ocupats per altres menors, sempre usant seients infantils homologats, o si mesuren més de 135cm.

SRI amb sistema I-Size
Anem a parlar primer del sistema I-Size, per ser més nou que el ECE R44. En què es diferencien?
  • Es tracta d'un nou procediment d'homologació que incrementa la seguretat infantil, ja que les cadires han de superar una prova d'impacte lateral addicional. Per tant, s'incrementa la seguretat en aquest tipus d'impactes.
  • També ofereix un millor ancoratge al vehicle, ja sigui gràcies als ancoratges ISOFIX del cotxe o mitjançant la seva fixació amb els cinturons de seguretat. De manera que el nen estarà més segur en cas de frenada brusca o impacte.
  • Amb el sistema I-Size, es garanteix que tots els seients de la part posterior del cotxe puguin ser utilitzats, almenys fins als 15 mesos d'edat. Amb això es promou l'ús dels seients infantils orientats en el sentit invers a la marxa, una orientació molt més segura per als nens, que quan viatgen mirant cap endavant.
  • A diferència del sistema ECE R44, es mesurarà el rang de la cadira segons l'altura del nen. Es prescindeix, per tant, de l'habitual classificació de grup 0/0 +/I/II/III, amb els seus corresponents intervals de pes i edat.
  • De moment, els seients infantils I-Size només cobreixen els seients integrals, és a dir, els que disposen d'arnès per subjectar al nen a la cadireta, amb sistema de subjecció ISOFIX. Pel que encara no cobreixen tots els tipus de seients infantils. Dit d'una altra manera, trobem cadiretes I-Size per a nens de 40cm. a 85cm. (fins a 1 any d'edat, aproximadament) i de 45cm. a 105cm. (de 6 mesos a 4 anys, aproximadament).
 

SRI - homologació ECE R44
Pel que fa a la classificació de les cadires que responen a l'homologació ECE R44 i, que, de moment, encara seguiran vigents, són les següents. Cal destacar que és més important el pes que l'edat, ja que l'edat és només un criteri orientatiu a l'hora de posar un tipus de cadira o una altra.
  • Grup 0 ó 0+
El grup 0 és per a nadons de fins a 10 quilos (que normalment coincideix fins als nou o dotze mesos d'edat) i el grup de cadires 0+ és per a menors de fins a 13 quilos (entre els 12 i 15 mesos d'edat). En ambdós casos han de col·locar a la part posterior del vehicle i en sentit contrari a la marxa.

La DGT recomana que, si no supera encara els 13 quilos però el seu cap sobresurt del suport, és hora de canviar-li la cadira.
  • Grup I
Les cadires d'aquest grup van ancorades al vehicle mitjançant el cinturó de seguretat o, si et decantes pel sistema ISOFIX, el menor viatja subjecte a la cadira amb un arnès de seguretat, mirant cap endavant o cap enrere. Aquest grup va dirigit a nens que pesen entre 9 i 18 quilos, és a dir, aproximadament entre 1 i 4 anys d'edat.
  • Grup II
Les cadires per a cotxe d'aquest grup són per a nens que pesen de 15 a 25 quilos, que tenen aproximadament entre 4 i 12 anys d'edat i que encara no arriben als 135cm. d'altura. Consisteixen en un elevador amb respatller, que alça el menor fins al punt que se li pugui cordar el cinturó de seguretat del vehicle correctament.
  • Grup III
El grup III són elevadors, que solen usar-se quan el nen és massa gran per a una cadira però encara petit per utilitzar únicament el cinturó de seguretat del vehicle. És a dir, nens que no arriben a mesurar els 135cm. Tot apunta que la nova normativa prohibirà els alçadors sense respatller, però, de moment, segueix vigent.

Com veus, els nens necessiten un sistema de retenció que s'ajusti a cada edat, talla i pes perquè els protegeixi. Així que no descuidis la seva seguretat.
Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

Canvis en la normativa ITV – juny 2021

03 - 06 - 2021

En què consisteix la nova versió del nou manual de procediment de la ITV?

La ITV d'un vehicle extracomunitari

27 - 04 - 2021 Estàs pensant d’adquirir un vehicle d'un país que no forma part de la Unió Europeu i portar-lo a Espanya? Si és així, has de saber que la llei espanyola obliga a matricular el vehicle sempre, perquè pugui circular.

Sistemes de seguretat en cotxes: AEB

09 - 06 - 2022
És un dels majors avanços de seguretat viària des del cinturó de seguretat, ja que, a més d'ajudar a frenar el conductor augmentant la pressió de frenada davant d'una emergència, actua amb independència del conductor per evitar una imminent col·lisió. Saps com funciona?