Tipus de casc per a moto

15 - 12 - 2022
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
L'ús del casc és vital i obligatori per a tot aquell que condueixi una moto. El casc contribueix a reduir els traumatismes cranials en un 70% i la mortalitat en un 40%. Així que és molt important triar correctament la talla del casc, perquè quedi ben subjectat, i, per descomptat, que aquest sempre sigui homologat.

Què has de tenir en compte a l'hora de triar un casc? El tipus de moto que conduiràs, les vies i velocitats per les quals normalment circularàs i les teves qualitats físiques. Podem distingir tres grans famílies de cascs per a moto:

Casc integral

Els cascs integrals són els més comuns i formen part del grup que major protecció i seguretat ofereix, gràcies al seu hermetisme i lleugeresa. Es componen d'una sola peça, per tant, en cas d'impacte impedeix que es desmunti per la seva estructura exterior rígida. Afavoreixen una millor adaptació al crani, protegint la barbeta al mateix temps. Són els més recomanables independentment del tipus de moto que es faci servir, ja que funcionen tant per a scooters com per a motos de carretera o de competició.

Casc modular o abatible

Són aquells cascos que cobreixen tota la cara, encara que pots descobrir-te-la. Aquests cascos destaquen per la seva comoditat, especialment en els viatges llargs, gràcies al fet que permeten descobrir-se la cara sense treure’s el casc. Però precisament per aquesta característica, són una mica menys segur que els cascos integrals. La seva protecció es considera mitjana.

Casc descobert

Els cascs descoberts, coneguts com calimeros, retro o classic, són aquells que cobreixen el crani però la cara va al descobert. Solen ser populars entre els motoristes de scooter per la seva estètica i per complir amb la llei, perquè la seva protecció és pràcticament nul·la, a causa que no protegeixen ni la barbeta ni el clatell i la subjecció és força limitada.

Cascos de "competició"

En aquest grup trobem els cascos de Trail, Trial, Enduro... En general, tenen una estètica molt esportiva i és lògic perquè són utilitzats sobretot per professionals en competicions. Tot i que tenen diferències entre si, per exemple, els cascos de Trail tenen mentora al contrari que els de Trial, tots són d'una sola peça, per tant també són cascs que tenen una alta protecció.

A més d'aquestes característiques, els cascos també es diferencien entre si pel tipus de material amb què estan fabricats. En aquest sentit podem trobar cascos de fibra de carboni, lleugers i resistents per igual; cascos de fibra de vidre, la duresa i longevitat és la més alta del mercat; i cascs de policarbonat, que són els més senzills, ja que les seves bones propietats mecàniques en absorció i rigidesa no superen els cinc anys de vida.
Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

Vidres tintats i làmines adhesives

09 - 02 - 2024

Quina diferència hi ha entres els vidres tintats o amb làmines adhesives? Què cal tenir en compte a l'hora de passar la ITV?

Tub d'escapament

11 - 04 - 2022 És fàcil identificar el tub d'escapament a la part posterior del vehicle. El que pocs saben és que és el final d'un sistema format per diversos components, com el silenciador o el catalitzador, la funció del qual és minimitzar el so de les explosions del motor, així que com que els gasos de la combustió surtin a l'exterior.

La ITV dels vehicles històrics

25 - 07 - 2022 Un vehicle històric és aquell que compleix uns requisits determinats i el seu propietari ha decidit registrar-lo com a tal. De vegades, ens referim als vehicles històrics com clàssics o de col·lecció de manera indistinta però no sempre són sinònims.