Símptomes d'avaries que no has d’ignorar

31 - 01 - 2022
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
És poc probable que el cotxe s'avariï d'un dia per l'altre. En part és per això que subratllem la importància de reparar els defectes lleus que poden sorgir en la inspecció ITV. Perquè demà podrien ser un defecte greu, que no solament et suposarà un desfavorable a la ITV sinó també una reparació més cara.

Entendre i saber interpretar els senyals que ens dóna el cotxe ens beneficiarà. T’esmentem alguns símptomes que convé prestar atenció:

El canvi de marxes es torna dur: si notes que canviar et costa una mica més del que és habitual o fa algun soroll fora del normal és probable que l'embragatge no estigui fent correctament la seva feina. No forcis més la caixa de canvi i porta’l al taller.

Sorolls sota el capó: si el capó grinyola és possible que hi hagi algun problema amb la corretja de distribució, la qual s'encarrega d'accionar diferents elements de l'motor per al seu correcte funcionament. Els grinyols poden significar que la corretja està desgastada.

El volant vibra: si notes que en augmentar la velocitat comença a vibrar, has de saber que pot ser degut a una mala alineació de la suspensió, provocat un per un dur cop en un ressalt per exemple, o a un desequilibri dels pneumàtics.

Frens que criden: si en frenar sents un so molt agut i estrident, probablement vulgui dir que les pastilles de fre s'han desgastat i fan contacte amb el metall. D'aquí aquest so. És important que acudeixis al mecànic per canviar-les, ja que, a més de danyar el disc de fre, disminueix la potència de frenada.

Fum pel tub d'escapament: si el teu cotxe expulsa més fum del normal pel tub d'escapament, alguna cosa falla. No obstant això, és el color del fum el que normalment determina el problema:
  • Si és gris significa mala combustió, causat per algun problema en el sistema d'injecció, de la sonda lambda o la vàlvula EGR.
  • Si és blanquinós, és senyal d'una fuita en el sistema refrigerant.
  • Si és blau, vol dir que el motor crema oli.
Fuita d'oli: si en treure el cotxe del lloc on el  tenies estacionat, queda una marca de color fosc, probablement tinguis una fuita d'oli. A més, probablement se t'encengui el testimoni de fallo de motor.

Falta de potència: si notes que a el cotxe li costa accelerar pot ser que el problema vingui de les bugies, una reparació relativament senzilla, o potser del sistema d'admissió per una mala barreja entre carburant i oxigen o similar. En qualsevol cas, millor serà que un professional faci una diagnosi.

Així que, no ignoris aquests senyals evidents!
Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

Les bateries dels cotxes elèctrics

14 - 10 - 2021

La bateria és el principal element d'un vehicle elèctric, bàsicament perquè d'ella depèn la seva autonomia.

Consells per a moure el cotxe després d'una nevada

15 - 01 - 2021

Quan neva molt de manera inesperada, com ha ocorregut després del temporal Filomena, pot passar que els cotxes quedin bloquejats per la neu, com alliberar-los?

Quan cal canviar els pneumàtics?

13 - 05 - 2021

Els pneumàtics cal revisar-los periòdicament causa de la seva importància i, de vegades, canviar-los. Quan cal substituir?