Reformes ITV: para-xocs

09 - 09 - 2021
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Hi ha determinades reformes que creen una mica de confusió entre els usuaris, sobretot en aquells casos en què el vehicle surt del concessionari amb elles incorporades. Per exemple, imagina que compres un Golf, que per defecte ve amb els acabats bàsics, però vols que la seva carrosseria tingui els acabats característics del GTI, i sense cap inconvenient surts del concessionari amb el cotxe tal com ho has demanat.

Passats 4 anys, el cotxe que vas comprar ha de passar la seva primera ITV i la sorpresa és que no la passes, precisament perquè els para-xocs del cotxe no són els originals i aquesta modificació no apareix a la fitxa tècnica del vehicle, com hauria. "Però si va sortir així de concessionari", "No he modificat res del vehicle" o "Ve tot de sèrie" són algunes de les respostes que se solen escoltar, però per què llavors ens ho rebutgen?

Perquè quan vas comprar el cotxe, el vas demanar amb unes característiques diferents a les que portava de base el model que vas triar. Per tant, encara que va sortir així del concessionari, els para-xocs que se li van afegir no van ser els mateixos amb què es va homologar el cotxe en el moment de la matriculació. I, com que no es va indicar la reforma a la fitxa tècnica del vehicle, feta després de la seva matriculació, la seva conseqüència és el desfavorable a la ITV.

Però, quines altres conseqüències pot tenir anar amb un para-xocs no homologat? Per què hi ha d'haver constància de la una reforma d'aquestes característiques a la targeta d'ITV del vehicle? Circular amb una reforma sense legalitzar implica modificar condicions de seguretat del vehicle i, per tant, posar en risc la teva seguretat i la dels altres a la carretera, a més de la possibilitat de ser multat o que, en cas d'accident, l'assegurança decideixi no cobrir els danys a tercers.

És precisament en aquest últim punt, el de la seguretat viària, on hi ha la principal raó per la qual des de l'Administració obliga els usuaris a passar la ITV en el cas de realitzar una reforma d'importància del vehicle. I, per això, necessitaràs una sèrie de documentació per legalitzar la reforma, que, per exemple, a l'hora d'incorporar uns para-xocs implica, en general: un projecte tècnic, un informe de conformitat, un certificat de taller i l'informe final de l'obra. En el moment en que acudeixis a l'estació d'ITV per a una reforma, la persona responsable t'informarà detalladament de la documentació que requereix el teu cas.

Així que, ja saps, si tens intenció de comprar-te un cotxe nou, però vols fer alguna modificació en ell, abans de sortir amb ell rodant del concessionari, assegurat que aquesta modificació no constitueixi una reforma, ja que, si és així, hauràs homologar. I, en el cas que compris un de segona mà, també, assegurat que el cotxe no té cap reforma per legalitzar sol·licitant cita per a una inspecció tècnica voluntària a la ITV.
Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

La ITV d'un vehicle extracomunitari

27 - 04 - 2021 Estàs pensant d’adquirir un vehicle d'un país que no forma part de la Unió Europeu i portar-lo a Espanya? Si és així, has de saber que la llei espanyola obliga a matricular el vehicle sempre, perquè pugui circular.

El sistema start-stop del cotxe

05 - 11 - 2020

Com utilitzar correctament el sistema start-stop del vehicle?

L'evolució de la seguretat a les motos

22 - 02 - 2022 Els fabricants de cascs i roba han fet importants progressos per a la seguretat del motorista, gràcies a la fabricació de materials més resistents, com per exemple, la introducció de jaquetes i armilles amb airbags integrats. És lògic, tenint en compte que les motos són el vehicle més "feble" a la carretera, les probabilitats que el conductor d'una pateixi un accident fatal són més grans que qui condueix un cotxe.