Què es detectarà a la ITV amb la prova de diagnosi dels vehicles?

24 - 05 - 2022
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Com ja vam comentar fa uns mesos, l'aprovació del Reial Decret sobre les ITV portarà alguns canvis en el nostre sector. D'entre les principals novetats en la ITV que destaquem, volem posar èmfasi en la prova de diagnosi que es realitzarà en cada inspecció tècnica, a partir del maig del 2018, i que contribueix a augmentar la seguretat a la carretera i a preservar el medi ambient.

Aquesta prova consisteix en una lectura de la centraleta del vehicle mitjançant un ordinador que es connectarà al port de diagnosi del vehicle, més comunament conegut com OBD (On Board Diagnostic). És el sistema que tots els vehicles utilitzen sota un protocol estandarditzat que permet analitzar tots els paràmetres del vehicle, llegir la seva memòria d'avaries i descobrir possibles manipulacions, que no es veuen fàcilment.

Què podrem detectar des de la ITV, gràcies a la prova de diagnosi? Entre el més bàsic estan els següents punts:

Sistema anticontaminació

El principal argument de la prova de diagnosi és acabar amb la manipulació de sistemes anticontaminació, després de l'escàndol dels motors dièsel trucats dels Volkswagen. Arran d'aquest fet, part dels cotxes que circulen ho fan contaminant molt més del que haurien, podent trobar diferències de fins al 56% entre les emissions reals i les emissions homologades. Amb la prova de diagnosi, serem capaços de reconèixer si aquests sistemes anticontaminació treballen adequadament o han estat neutralitzats.

No obstant això, les proves de contaminació que actualment es realitzen a la ITV seguiran fent-se, ja que la prova de diagnosi no és excloent a les que s'han fet fins ara. Simplement, ens proporciona un altre tipus d'informació, complementària, que ens ajuda a preservar millor el medi ambient.

Errors de motor

Gràcies al fet que la diagnosi permet llegir la memòria de errors del vehicle a través de l'ECU (Central Control Unit, és a dir, la unitat de control electrònic), serà més fàcil detectar possibles errors en el motor, fins i tot aquells lleus que no impedeixen que es pugui seguir circulant.

També s'evitarà que es manipuli o eliminin els testimonis lluminosos que indiquen les avaries, com ara el dels coixins de seguretat o pretensors dels cinturons. Per tant, gràcies a que amb la prova de diagnosi podrem accedir a la memòria d'avaries i analitzar l'estat de tots els sistemes de seguretat, coneixent, a més, si hi ha hagut una possible reparació o substitució, augmenta la nostra capacitat de garantir la seguretat de tots a la carretera.

Quilòmetres reals

Una de les grans avantatges de la diagnosi serà el poder oferir un control més rigorós del quilometratge real dels vehicles, sobretot dels més moderns, que poden emmagatzemar els quilòmetres en diferents memòries del vehicle. Per tant, encara que es canviï el quadre d'instruments o es manipuli l'ECU, les seves memòries ens diran quants quilòmetres té realment aquest vehicle, reduint així la possibilitat de frau.
Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

Modificar un vehicle mixt a turisme

28 - 01 - 2021

Què s’ha de fer per canviar la categoria d’un vehicle mixt a un turisme?

Cotxe amb canvi manual o automàtic?

01 - 07 - 2022 Fa uns anys, fer-se aquesta pregunta era pràcticament impensable per l'obvietat de la resposta: canvi manual. Però sembla que cada vegada és més gran la demanda de cotxes automàtics i, per tant, l'oferta.

El manteniment dels neumàtics del cotxe

20 - 01 - 2022

Els neumàtics són un element bàsic de seguretat, per això és important realitzar un bon manteniment.