Què cal tenir en compte en conduir a l'hivern?

30 - 12 - 2021
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
És obvi, les condicions climatològiques de l’hivern no són les mateixes que les d'estiu: gel, neu, reducció de la visibilitat, menys hores de llum... Són factors que influeixen en la conducció i hem de tenir-ho en compte per evitar incidències a la carretera. Així doncs, què hauries de tenir en compte en conduir a l'hivern?

Revisa l'estat del cotxe
Encara que això s'hauria de fer al llarg de tot l'any, a l'hivern és més important encara assegurar-te que el teu cotxe està en perfecte estat. Sobretot és recomanable revisar els pneumàtics, el nivell del líquid anticongelant, el sistema de frens, el de refrigeració, el bon estat de les llunes i eixugaparabrises i, per descomptat, tot el sistema d'enllumenat.

A l'hivern pot passar que, quan vagis a arrencar, trobis una placa de gel als vidres. En aquest cas, utilitza una rasqueta de plàstic per eliminar tot el gel del parabrisa, finestretes, retrovisors i sistema d'enllumenat i senyalització. Mai utilitzis aigua calenta, perquè el vidre podria rebentar.
Per solucionar que els cristalls s'entelin, usa l'aire calent i el climatitzador del cotxe al mateix temps.

Valora la possibilitat d'instal·lar pneumàtics d'hivern, ja que són l'opció més segura quan les temperatures dels termòmetres baixen i hem de conduir, ja que proporcionen una major adherència en condicions de baixa adherència i requereixen de menor distància de frenada en pluja i neu.

Si no en tens i si tens previst passar per zones on pugui haver neu o gel a l'asfalt, no t’oblidis de portar cadenes.

Augmenta la distància de seguretat
A l'hivern poden sorprendre a la carretera forts vents, pluja, boira... reduint-se així el nostre camp de visió. Davant d’aquestes circumstàncies cal que augmentis la teva prudència durant la conducció per evitar accidents. Una manera de fer-ho és duplicant la distància de seguretat respecte al vehicle precedent.

Redueix la velocitat
Per les mateixes raons que fan que sigui recomanable augmentar la distància de seguretat, és convenient reduir la velocitat, ja que, a més velocitat, menys control del vehicle. I, tenint en compte que l'estat de les carreteres pot empitjorar a causa de les condicions meteorològiques, especialment de pluja, neu o gel, reduir la velocitat del vehicle ens ajudarà a controlar amb més efectivitat el vehicle.

No és recomanable conduir amb velocitat de creuer, atès que cal estar alerta i pendent en tot moment del que passa a la carretera.

Planifica la ruta
Abans de conduir, decideix l'itinerari fent ús de carreteres habituals i consulta l'estat del trànsit així com la predicció meteorològica, ja que si fos molt desfavorable, hauries d'evitar agafar el cotxe. I assegura't que el dipòsit de combustible estigui ple per garantir que pots utilitzar la calefacció en el cas que el vehicle quedés immobilitzat.
Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

Consells per passar menys pel taller

20 - 09 - 2022

Hauries d'evitar determinats costums a l'hora de conduir que poden ser perjudicials per al cotxe. Altrament, hauràs de passar pel taller i segur que el mecànic no tindrà bones notícies per a tu.

Ciclistes i conductors, com portar-se bé?

18 - 10 - 2021 No és cap secret la "mala" relació que hi ha entre conductors i ciclistes, segur que alguna vegada has opinat a favor o en contra d'un o altre. I tot i que entre amics puguem tractar el tema amb cert humor, és un problema perillós, especialment per als ciclistes, ja que el seu propi cos és la seva carrosseria. Un bon començament per relaxar tensions podria ser posar-se al lloc de l'altre, empatitzar.

Tracció posterior o davantera?

15 - 04 - 2021

Parlem dels avantatges i els desavantatges de la tracció posterior i la tracció davantera dels cotxes. Quina és millor?