Els pneumàtics són la base de qualsevol vehicle, d'aquí la seva importància de revisar-los sovint. El que cal comprovar per garantir que els pneumàtics són segurs per a circular és: la pressió, la profunditat o existència del dibuix, si hi ha o no desgast i el seu estat en general. Tenint en compte aquests punts, quan arriba el moment de canviar els pneumàtics?
El deteriorament del dibuix
Si tot va sobre rodes (mai millor dit) el deteriorament de la banda de rodament serà la principal raó que et mourà a substituir-lo. La banda de rodament és la que proporciona al pneumàtic les seves característiques de frenada, de direcció i capacitat de maniobrabilitat.
Per als turismes, la normativa estableix que no es pot circular amb pneumàtics amb un dibuix que tingui una profunditat menor a 1.6 mm. En el cas de les motos i ciclomotors, els pneumàtics han de canviar-se quan no hi hagi dibuix.
Per més seguretat, has de saber que tots els pneumàtics tenen un indicador de desgast, un ressalt en el dibuix sobre la base dels canals de la banda de rodament. Quan la banda arriba a l'altura o, dit d'una altra manera, quan les elevacions s'alineïn amb el relleu dels testimonis, toca substituir-los.
Punxada o altres danys
És evident que si pateixes una punxada hauràs de reparar o canviar immediatament el pneumàtic. Però també si has donat amb algun cop a un voral, ja que aquests cops solen provocar alguna deformació o tall. Encara que no es tracti d'una forat com en el cas de la punxada, el pneumàtic no està en perfecte estat, per tant cal canviar-ho perquè circular d'aquesta manera no és segur.
En certa manera, amb una bona pressió és més fàcil evitar aquest tipus de situacions. Així que deixa la mandra de banda i revisa almenys un cop al mes la pressió dels pneumàtics. A més, circular amb uns pneumàtics amb una pressió incorrecta farà que es desgastin abans i de manera irregular, a més que provocarà una despesa més elevada de combustible. Per tant, hauràs de canviar-los abans.
Si la pressió dels pneumàtics és l'adequada però presenten un desgast irregular, molt probablement sigui a causa d'una mala alineació, que en ocasions pot ser conseqüència d'un cop amb el voral. En aquest cas, porta el vehicle al mecànic per detectar l'origen i reparar-lo, a part de canviar els pneumàtics.
Signes d'envelliment
Sense importar el temps de fabricació, l'envelliment dels pneumàtics és una cosa predictible i que es pot accentuar degut de diferents causes, com el manteniment del vehicle, la temperatura, l'ús i estil de conducció...
A nivell d'usuari és potser el més difícil de percebre ja que has de conèixer suficientment les propietats dels pneumàtics com per identificar que ha perdut la duresa o l'elasticitat que els caracteritzen per circular de forma segura.
Si tens dubtes sobre si els teus pneumàtics estan en bon estat o no (o qualsevol altra part del vehicle que estigui directament relacionada amb la seguretat), sempre pots passar-te per alguna de les nostres estacions ITV i realitzar una inspecció voluntària.
Per finalitzar aquest tema, un apunt: els pneumàtics del eix davanter sol arribar-los l'hora de substituir-los abans que els de l'eix posterior. La raó és perquè la majoria de vehicles tenen
tracció davantera, perquè en l'eix davanter és on es troba la direcció del vehicle i perquè quan frenem la massa del cotxe es desplaçar cap endavant. Per això, quan es canvien els pneumàtics, solen canviar-se de dos en dos i normalment els pneumàtics del eix posterior passen al davant i els nous s'instal·len al darrere.