Puc circular amb un retrovisor trencat?

19 - 11 - 2020
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Els miralls retrovisors són un element molt important de qualsevol vehicle, ja que ens permeten veure què passa darrere quan circulem i, el fet que siguin de caràcter obligatori, reforcen la seva importància. Per això és imprescindible que sàpigues quins tipus de retrovisors existeixen i quants ha de portar cada vehicle obligatòriament.

Hi ha dues classes de miralls retrovisors: els interiors i els exteriors, però tots han de ser convexos per evitar que el que es reflecteix en ells tingui una mida més gran que en la realitat. Els interiors, com indica el seu nom, estan dins de l'habitacle del vehicle, a la part central entre el seient del pilot i del copilot. Els retrovisors exteriors, lògicament, estan a l'exterior i depenent del tipus de vehicle tindran una mida o un altre i serà obligatori portar-lo en tots dos costats o només en un.

Ara bé, quins retrovisors són obligatoris segons si parlem de cotxes o motos?

Retrovisors en turismes
En els turismes i vehicles de transport de persones fins a 9 places sempre serà obligatori portar el retrovisor esquerre (el del costat del conductor) i del central interior. No obstant això, si per la raó que sigui el mirall interior no ofereix una bona imatge, perquè està defectuós, està obstruït o simplement no deixa veure, el retrovisor dret és obligatori.

De cara a la ITV, a més de comprovar que els miralls retrovisors compleixen amb la seva funció i estan en bones condicions, especialment l'esquerre, també comprovem que siguin retràctils, és a dir que puguin doblegar-se.

Retrovisors en motocicletes i ciclomotors
La clau està en la velocitat: si la velocitat màxima és menor o igual a 100km/h és obligatori portar el retrovisor esquerre i el dret és opcional, mentre que si supera els 100km/h el dret també és obligatori. Per tant, els ciclomotors hauran de portar obligatòriament l'esquerre, mentre que les motos hauran de portar tots dos.

Les motos i quadricicles que posseeixin carrosseria coberta, han de portar l'esquerre i l'interior obligatori, sent el dret optatiu, com en el cas dels turismes. En quads, vehicles de tres rodes i quadricicles que la seva carrosseria no cobreixi el conductor, seran obligatoris els dos retrovisors exteriors.

Tot i que alguns retrovisors són opcionals, és recomanable portar-los ja que augmenta la nostra visibilitat i, per tant, a l'hora de realitzar maniobres sempre serà més segur.

Finalment, has de saber que la modificació dels retrovisors del teu vehicle, es considera una reforma que hauràs legalitzar en una estació d'ITV.

 

Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

Condueix la teva moto amb seguretat

09 - 12 - 2022

Les motos són un dels mitjans de transport més populars per evitar el caos urbà que es forma sobretot en hores punta a les ciutats. Amb elles és fàcil esquivar el trànsit i arribar abans al teu destí. No obstant això, anar amb moto implica tenir més precaució, perquè, a diferència dels cotxes, no tenen una carrosseria que ens protegeixi. És per això que saber quina és la forma més segura de conduir una moto és vital, així que aquí van els nostres consells.

Distància de reacció, frenada i seguretat

31 - 08 - 2023

Aquests tres tipus de distància són tres conceptes que tenen molta importància en la seguretat de la conducció, concretament a l'hora d'haver d'accionar el pedal de fre.

Consells per a moure el cotxe després d'una nevada

15 - 01 - 2021

Quan neva molt de manera inesperada, com ha ocorregut després del temporal Filomena, pot passar que els cotxes quedin bloquejats per la neu, com alliberar-los?