Passar la ITV a la moto, què es revisa?

12 - 05 - 2022
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland

Abans d'entrar en matèria, volem recordar-te que la primera inspecció tècnica de vehicles que ha de passar una moto és als 4 anys des de la seva primera matriculació i, després de manera biennal. En el cas dels ciclomotors, la primera ITV és als 3 anys, i després, com en el cas de les motos, han de passar-la cada 2 anys. Ha de tenir en compte que, si el vehicle està dedicat a un servei de lloguer o autoescola passarà la primera inspecció als dos anys i posteriorment de manera anual.

La documentació que hauràs de presentar per passar la ITV de la teva moto o ciclomotor és el permís de circulació, la targeta d'Inspecció Tècnica del Vehicle i el rebut de l'assegurança en vigor.

Dit això, si vols passar pel taller a que li facin un cop d'ull a la teva moto o fer-li tu mateix una revisió abans de passar la inspecció, t'expliquem alguns dels punts més importants què et revisaran a la ITV de la teva moto, perquè ho tinguis en compte:

  • El número de bastidor per comprovar que estigui en bon estat i que no tingui modificacions.
  • L'enllumenat davanter i la senyalització que compren tots els llums posició del davant i del darrere, la llum de fre, la llum de la matrícula, els intermitents i els catadiòptrics.
  • Els retrovisors han d'anar collats en la situació prevista pel fabricant, estar en bon estat i, si no són els originals, han d'estar homologats.
  • El manillar i les manetes han de fer la seva funció i, per tant, no han d'estar ni trencats ni defectuosos.
  • Es revisen que tots els elements del sistema de direcció, així com el funcionament del bloqueig, com a mesura antirobatori.
  • La matrícula ha d'estar ben collada perquè no es mogui i respectar l'angle mínim d'inclinació perquè es pugui llegir perfectament. Si es tracta d'una matrícula metàl·lica ha d'anar muntada sobre un porta-matrícules per no presentar arestes.
  • Els neumàtics, a més de comprovar que coincideixin o siguin equivalents als que figuren a la fitxa tècnica, han d'estar en bon estat i amb la pressió adequada.
  • El cavallet ha de complir la seva funció de permetre que la moto descansi quan està aparcada i s'ha de replegar de manera automàtica en aixecar la moto, en el cas dels cavallets laterals, o en empènyer-la, en el cas dels centrals. A més, les motos que tinguin el sensor de cavallet han d'impedir el funcionament del motor si s'intenta començar la marxa.
  • Es mesura l'eficàcia de frenada, tant del fre de davant com del darrere.
  • Les suspensions han de funcionar.
  • Possibles pèrdues de líquid, com fuites d'oli, gasolina i l'estat de la transmissió.
  • Es realitzaran proves d'emissions contaminants, tant de soroll, com d'emissions de monòxid de carboni segons els límits legals i/o establerts pel fabricant del vehicle.
  • Si el vehicle presenta reformes, es comprovarà que estiguin previstes en la seva fitxa tècnica.

Pel que fa a la ITV dels ciclomotors, a més d'haver de complir amb cada un dels punts que hem esmentat per a la ITV de les motos, s'inspecciona també la seva potència perquè no superi els 45km / h, així com que el cavallet central compleixi la seva funció.



Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

Funció i ús de les llums

19 - 01 - 2022 Potser sembli una evidència, però la gran majoria de conductors no utilitza correctament les llums del seu cotxe. És més, des que les llums de marxa diürna són obligatòries per a tots els vehicles matriculats a partir del 2011 i, la majoria d'ells, porten l'encesa de llums d'encreuament automàtica s'han generat noves situacions una mica problemàtiques.

Ciclistes i conductors, com portar-se bé?

18 - 10 - 2021 No és cap secret la "mala" relació que hi ha entre conductors i ciclistes, segur que alguna vegada has opinat a favor o en contra d'un o altre. I tot i que entre amics puguem tractar el tema amb cert humor, és un problema perillós, especialment per als ciclistes, ja que el seu propi cos és la seva carrosseria. Un bon començament per relaxar tensions podria ser posar-se al lloc de l'altre, empatitzar.