Mantingues el teu vehicle en bon estat

29 - 07 - 2021
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Adquirir o posseir un vehicle, ja sigui un cotxe o una moto, suposa una gran responsabilitat, sobretot a nivell de manteniment, ja que el fet que un vehicle es trobi o no en bon estat pot ser determinant per a la teva seguretat i la de els altres a la carretera. De fet, pot arribar a reduir els accidents entre un 5% i un 13%.

No es tracta de revisar el vehicle just abans d'anar a passar la ITV o portar-lo al taller quan sentis algun soroll estrany o notis que falla alguna cosa d'ell. La revisió de determinades parts mecàniques del vehicle requereix d'una periodicitat, que en molts casos es desconeix. És per això que et donem algunes pinzellades perquè puguis mantenir el teu vehicle en perfecte estat.

La revisió del taller
Has de tenir la consciència de portar el teu vehicle al taller periòdicament per fer-li una revisió completa al vehicle. La primera revisió després de la compra d'un vehicle es fa al cap d'un temps o quilometratge recorregut, que varia en funció de la marca i el model. Si bé en el cas de les motos la majoria de fabricants coincideixen que la primera revisió és als 1.000 quilòmetres, en el cas dels cotxes sol oscil·lar entre els 10.000 i els 15.000 quilòmetres. Per a més seguretat, comprova-ho a les indicacions del fabricant.

En aquesta revisió es realitza principalment el primer canvi d'oli del motor, se substituirà el filtre d'oli, i també es revisaran, i es canviaran si cal, els filtres d'aire, anti-pol·len i de combustible. A més es comprovarà l'estat de les bugies (en vehicles gasolina), el sistema d'escapament, les corretges de servei, pastilles i discos de fre, la pressió i l'estat dels neumàtics, així com del sistema d'il·luminació.

La segona revisió sol ser entre els 30.000 i els 35.000 quilòmetres i la tercera a partir dels 60.000, tot i que, com hem comentat depenen de cada fabricant. I, normalment, les següents revisions periòdiques es recomana fer-les cada 10.000 o 15.000 quilòmetres.

La ITV
Tant cotxes com motos han de passar la seva primera ITV passats els 4 anys de la seva matriculació. Després hauran de fer-ho cada dos anys i, passats 10 anys, els cotxes hauran de passar la inspecció tècnica cada any.

A grans trets, en la ITV revisem el conegut triangle de seguretat, format pels neumàtics, els frens i la suspensió. A més també comprovem el mecanisme de direcció, la carrosseria, els llums i la senyalització, la carrosseria i condicionament exterior, condicionament interior i les emissions contaminants.

I què pots fer tu pel vehicle a part de portar-lo periòdicament al taller i fer-li passar la ITV quan li toqui?
  • Revisar la pressió dels neumàtics de manera mensual o cada vegada que vagis a realitzar un viatge, així com el seu estat general. Amb menys freqüència, cada 6 mesos aproximadament, és recomanable que comprovis també l'estat del la roda de recanvi.
  • Assegurar-te que els cinturons funcionin correctament quan puges al cotxe.
  • Assegurar-te que tens líquid en el eixugaparabrises, així com que les escombretes netegen correctament.
  • Comprovar que les bombetes de l’enllumenat i la senyalització del vehicle no estan foses i funcionen correctament.
  • Controlar si cal omplir de líquid refrigerant el radiador del vehicle.
 
Tenint en compte tot això, és a les teves mans per realitzar un manteniment adequat del teu vehicle. Al cap i a la fi, està en joc la teva seguretat.
Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

Tipus de radars

24 - 11 - 2021 Els radars és una de les mesures que utilitza la Direcció General de Trànsit per reduir les infraccions de trànsit per excés de velocitat. Normalment se situen en punts on se sol excedir la velocitat màxima permesa i en els trams on es registra un major nombre d'accidents.

Els defectes més comuns en camions i autobusos a la ITV

28 - 07 - 2022
Els camions, els remolcs, els semiremolcs i els autobusos són el tipus de vehicles que més defectes greus presenten a la ITV. Segons les dades facilitades per AECA-ITV, el 2017, d'entre els 20.204.766 inspeccions realitzades, van ser rebutjats el 28,2% dels camions, el 26,3% dels remolcs, el 25,8% dels semiremolcs i el 24,6 dels autobusos.
Quins defectes greus es van repetir més a les nostres estacions ITV, entre aquests vehicles pesats?

Revisió de la suspensió a la ITV

26 - 04 - 2021 Una de les parts del cotxe que s'analitzen a la ITV és la suspensió, component que absorbeix els moviments i irregularitats del terra, ajudant a tenir una millor adherència a la carretera.