L'evolució de la seguretat a les motos

22 - 02 - 2022
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Els fabricants de cascs i roba han fet importants progressos per a la seguretat del motorista, gràcies a la fabricació de materials més resistents, com per exemple, la introducció de jaquetes i armilles amb airbags integrats. És lògic, tenint en compte que les motos són el vehicle més "feble" a la carretera, les probabilitats que el conductor d'una pateixi un accident fatal són més grans que qui condueix un cotxe. No obstant això, els fabricants de motos també han millorat la seguretat d'aquestes. Com? T’esmentem els sistemes de seguretat més nous per a la moto:


  • Sistemes d'il·luminació actius (foto 1): Algunes marques han implementat les llums angulars o de gir, sobretot en models de motos que segueixen un perfil més viatger, que s'activen en inclinar-se per il·luminar l'interior de les corbes, igual que fan els cotxes quan gires el volant a dreta o a esquerra. Tot apunta que el següent pas és crear sistemes adaptatius capaços d'activar i desactivar la llum de llarg abast de manera automàtica.
  • Embragatge anti-rebot (foto 2): Quan s'utilitza l'anomenat fre de motor, l'embragatge anti-rebot permet que els discos de fre llisquin suaument, evitant que es bloquegi la roda del darrere i s'allargui la distància de frenada. Per tant, contribueix a fer la moto més estable, especialment en condicions en què es redueix dràsticament la marxa.
  • Sistema anti-bloqueig de frens (foto 3): L'ABS evita que en frenar de cop es bloquegi qualsevol de les rodes de la moto. Una sèrie de sensors si els que s'encarreguen de detectar si hi ha alguna amenaça de bloqueig i, en cas de produir-se, regula la pressió de la frenada perquè la distància sigui mínima i es mantingui l'estabilitat i la maniobrabilitat.
  • Control de tracció (foto 4): Hi ha un abans i un després en el món de la moto des de l'arribada d'aquest sistema, també conegut com TCS, especialment en les motos de gran cilindrada. La seva funció és evitar que la roda posterior patini en realitzar una accelerada, gràcies a diversos sensors. En cas contrari, podria perdre la tracció i l'adherència a l'asfalt.
  • Control d'estabilitat (foto 5): El conjunt de sensors i cables que porta a les seves entranyes avui una moto de mitjana i gran cilindrada ha acabat donant peu a una sèrie de sistemes que es connecten entre si per incrementar la seguretat. Així, el Control d'Estabilitat s'engloba en alguns models funcions com l'ABS, el TCS, l'anti-wheelie (o anti 'cavallet'), el control d'elevació de la roda del darrere i, des de fa poc, l'assistent d'arrencada en pendent . Les noves unitats de mesura inercial s'han multiplicat l'abast, l'efectivitat i les aplicacions d'aquest sistema.
Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

Les bateries dels cotxes elèctrics

14 - 10 - 2021

La bateria és el principal element d'un vehicle elèctric, bàsicament perquè d'ella depèn la seva autonomia.

Cotxes de rènting

16 - 09 - 2022 Estrenar un cotxe nou no implica convertir-se en el propietari d'aquest. Existeixen altres opcions, com la del rènting, per la qual disposes del cotxe com si fos teu però estalviant-te certes obligacions que hauries de complir com a propietari. Dit d'una forma molt atractiva, el rènting et brinda la possibilitat d'estrenar cotxe cada diversos anys, pagant una quantitat fixa al mes i sense haver de preocupar-te de l'assegurança, els impostos o les revisions.

TÜV Rheinland aposta per estacions ITV més verdes amb la instal·lació de plaques solar

18 - 12 - 2023 Com a part del nostre compromís amb la sostenibilitat, instal·larem mòduls fotovoltaics en la nostra xarxa d'estacions ITV a Espanya, amb els qualses  preveu un important estalvi energètic.