Tenir un cotxe implica tenir la butxaca preparada davant de qualsevol despesa inesperada que pugui sorgir. Però fent un bon manteniment del cotxe, que, entre altres coses, significa tenir la
ITV al dia, pot evitar-te imprevistos molt cars. Et llistem algunes de les avaries més costoses i què pots fer per no patir-les o, almenys, prevenir-les.
Turbo
Aquest dispositiu utilitza els gasos d'escapament per generar moviment en la seva turbina i utilitzar aquest per millorar l'alimentació al motor, obtenint així un rendiment més elevat. Són sobretot els cotxes dièsel que recorren al turbo. I, tot i que és una de les avaries més comunes en els cotxes dièsel, és de les més cares.
Com prevenir que es faci malbé el turbo? La millor manera de tenir cura d’aquesta peça és esperar-te un parell de minuts a arrencar el cotxe per donar-li temps a què es lubriqui bé, no pugis en excés les revolucions mentre el motor estigui fred, evita les accelerades continues i no apaguis el motor de cop res més parar perquè el turbo es refredi una mica.
Caixa de canvis
No és l'avaria més habitual, però sí una de les més greus quan passa. Com intentar evitar-la? Canvia de marxa amb suavitat i, tot i que pugui semblar una ximpleria, procura no recolzar-te a la palanca de canvis, ja que el pes podria provocar que fregués amb elements tècnics.
Bomba de combustible
Aquesta part del motor és la que s'encarrega de subministrar amb precisió el combustible cap als injectors en el moment exacte. Aquesta avaria sol produir-se per la mala qualitat del combustible, el qual conté restes d'aigua o metall. Així que, en la mesura que puguis, aposta per combustible de qualitat, tot i que, malauradament, és una avaria que té poca previsió.
Embragatge
Podríem gairebé afirmar que és la part del cotxe que més utilitzem des que ens muntem al cotxe. Per tant, hi ha moltes probabilitats de que es faci malbé, cosa que no és desitjable perquè, precisament, fem esment d'ell per formar part de les avaries més cares.
Com evitar aquesta avaria? Per canviar de marxa, trepitja suaument però fins al fons perquè les marxes engranin bé. Això sí, en la major mesura possible, sobretot en semàfors i retencions, evita trepitjar el pedal de l'embragatge, ja que l'únic que aconsegueixes és desgastar-lo sense adonar-te'n.
Junta de la culata
Com indica el seu nom, la seva funció és la d'unir la culata i el bloc del motor. És una peça essencial del motor que suporta altes temperatures mentre procura el pas constant d'oli i aigua a través dels seus orificis. Si el teu cotxe té una fuita en el circuit de refrigerant, la temperatura de la junta de la culata, s’escalfarà en excés i es produirà l'avaria. Per evitar l'excés de temperatura, et recomanem que revisis periòdicament el líquid refrigerant del teu vehicle.
És probable que en alguns blocs, afegeixin també la corretja de distribució, les dependències del cigonyal o el casquet de biela. El preu d'aquests elements en si és baix, el problema és que, l'avaria d'alguns d'aquests punts, pot provocar una reparació més cara a causa de que el fallo afecti al motor.
Com ja et vam recomanar en el nostre article Les peces del cotxe que més es desgasten, és important anar fent les revisions pertinents al cotxe i conduir de manera suau per prevenir, en la mesura del possible, que es produeixin les avaries més costoses.