L'enllumenat del vehicle a la ITV

28 - 10 - 2021
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Per a molts, passar la ITV és motiu de preocupació, sobretot a causa del desconeixement sobre què es mira per determinar si la inspecció tècnica del vehicle és favorable o no. L'enllumenat i la senyalització són els motius principals pels quals un vehicle és rebutjat a la ITV, tot i tractar-se de defectes que, a nivell d'usuari, es detecten fàcilment i són igualment fàcils de corregir. A vegades, simplement canviant una bombeta.

El més recomanable per estalviar temps i diners és fer una ràpida comprovació de totes les bombetes abans de passar la ITV, ja que, segons el Manual de Procediments d'Inspecció de les Estacions ITV, una llum fosa pot ser considerada un defecte greu.

A continuación, et mostrem el que indica el Manual pel qual es regeixen les estacions d'ITV, a l'hora d'establir els defectes relacionats amb el sistema d'enllumenat i senyalització del vehicle. Recorda que, amb un defecte Lleu, la ITV és favorable però has d’arreglar el defecte. En canvi, amb un defecte greu, la ITV serà desfavorable i per tant, a més de corregir el defecte, hauries de tornar a l'estació perquè els tècnics comprovin que el defecte ha quedat arreglat.

Llums d'encreuament o carretera
  • Si no funciona algun llum de carretera és un Defecte Lleu
  • Si no funciona cap llum de carretera és Defecte Greu
  • Si no funciona algun dels llums d'encreuament és també Defecte Greu. En aquest cas la ITV seria desfavorable. Per tant, assegura't de que tot funciona correctament.
Llums de marxa enrere
  • Si és opcional i no funciona és un Defecte Lleu. La llum de marxa enrere només és opcional en els ciclomotors i motocicletes; els turismes, vehicles lleugers (inferiors a 3.500kg) i camions matriculats abans del 26 de juliol de 1999; i els remolcs inferiors a 750 kg matriculats abans del 10 de juliol del 2011.
  • Si és obligatòria i no funciona és un Defecte Greu.
Intermitents
  • Si no funciona algun dels llums és Defecte Greu, norma que també s'aplica al senyal d'emergència amb els 4 intermitents.
  • Si la freqüència de l'emissió de qualsevol intermitent (inclosos els llums d'emergència) és irregular o el seu efecte és semblant al d'un llum fixa o apagat, també és Defecte Greu.
Llums de fre
  • Si no es disposa del número de llums reglamentàries per a cada vehicle és Defecte Greu. Per això, és important tenir en compte que els turisme matriculats a partir l'1 d'octubre de 2000, els transports de mercaderies complets matriculats a partir del 10 de juliol de 2011 i els completats a partir del 10 d'octubre de 2013, han de portar una tercera llum de fre. Aquesta norma no és exigible per als transports de mercaderies del tipus xassís cabina ni amb espai de càrrega oberta.
  • Si no funciona cap llum de fre és Defecte Greu.
  • Si alguns dels llums no funciona és Defecte Lleu.
Llum de matrícula del darrere
  • Si no hi ha el dispositiu d'il·luminació de la matrícula posterior és Defecte Greu.
  • Si la il·luminació és insuficient o defectuosa és Defecte Lleu.
  • Si hi ha risc de despreniment o afecta la funció és Defecte Greu.
  • Si la llum no és del color reglamentari és Defecte Greu. La llum de la matrícula ha de ser blanca, excepte en els vehicles matriculats abans del 26 de juliol de 1999 que també podien ser grogues.
Llums de posició
  • Si alguna de les llums no funciona és Defecte Lleu.
  • Si es tracta de tots els llums davanteres o posteriors és Defecte Greu.
  • Si no funcionen tots els llums del lateral és Defecte Greu. Els llums de posició laterals són obligatoris per a vehicles de més de 6m de longitud matriculats a partir del 26 juliol 1999
Llums antiboira                
  • Si no funciona algun llum davanter és Defecte Lleu.
  • Si no funciona el llum del darrere esquerra o el del darrere central és Defecte Greu.
A més de tot això, es comprova que el sistema d'enllumenat davanter estigui reglat a l'altura correcta per evitar enlluernar a altres conductors.

Com dèiem al principi, són errors senzills d'evitar, així que abans de demanar cita prèvia per a la ITV, no t'oblidis comprovar que el sistema d'enllumenat i senyalització del teu vehicle funciona perfectament.
Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

Tipus de casc per a moto

15 - 12 - 2022 L'ús del casc és vital i obligatori per a tot aquell que condueixi una moto. El casc contribueix a reduir els traumatismes cranials en un 70% i la mortalitat en un 40%. Així que és molt important triar correctament la talla del casc, perquè quedi ben subjectat, i, per descomptat, que aquest sempre sigui homologat.

Conduir un cotxe automàtic

24 - 03 - 2022

Què has de tenir en compte a l'hora de conduir un cotxe automàtic?

El manteniment dels neumàtics del cotxe

20 - 01 - 2022

Els neumàtics són un element bàsic de seguretat, per això és important realitzar un bon manteniment.