La tecnologia a les llums de cotxe

27 - 09 - 2021

Escrit per Jasmina Vilaespasa

Responsable de Comunicació i Màrqueting d'ITV a TÜV Rheinland
La il·luminació és un element de seguretat activa del cotxe, ja que gràcies a ella veus durant la nit i, al mateix temps, els altres conductors et veuen a tu. De fet, és recomanable en coches portar les llums de posició o de carretera enceses també durant el dia, perquè et fan doblement visible. A més, amb elles indiques als altres diferents senyals, com un canvi de carril o que estàs frenant.

Al llarg de la història, els tipus d'il·luminació del cotxe han evolucionat molt, sobretot en els últims 5 anys. No volem centrar-nos en els sistemes d'enllumenat tan antics que ara per ara ja pràcticament ni es veuen. Partirem de les llums halògenes, per ser les més comuns entre els vehicles actuals, per després centrar-nos en els sistemes més nous: les llums de Xènon, les LED i les làser.

Llums halògenes

Aquestes llums incorporen una bombeta normal que funciona amb gas halogen, d'aquí el seu nom. Emeten molta llum i tenen una alta durada, entre unes 3.000 i 4.000 hores. I, en general, són bastant econòmiques i fàcils de canviar, tot i que depèn del model de cotxe.

Llums de Xènon

Les llums de Xènon, que es distingeixen per tenir un color blavós, van ser tota una revolució en el sistema d'il·luminació exterior dels vehicles, quan van aparèixer a principis del segle XXI. Tenen una càmera que conté el gas Xènon, que es barreja amb sals de metalls homogeneïtzades. Segons com estigui feta la barreja, el color de la llum serà més o menys blavós.

La durada de les llums de Xènon és similar o fins i tot una mica inferior a la de les halògenes, però consumeixen molta menys energia, gairebé la meitat. No obstant això, la nitidesa de la il·luminació és notablement millor que les halògenes, a més que enfoquen molt millor la zona il·luminada, evitant la dispersió del feix.

Al principi, les llums de Xènon només s'utilitzaven per a les llums de carretera i es combinaven amb llums halògenes per a les llums de llarg abast. Fins que es van idear els sistemes bi- Xènon, és a dir, dues làmpades de Xènon, una per les curtes i una altra per a les llargues.

No obstant això, si has de canviar els llums de Xènon del teu vehicle, probablement, hauràs de recórrer al teu mecànic. A més, has de saber que, segons la normativa, és obligatori muntar un joc de renta-fars, a causa de que aquesta llum és freda i es pot acumular neu o gel que tapin el far, al contrari de les halògenes, que s'escalfen molt i no ho necessiten perquè el gel es fon.

Llums de LED

El sistema d'enllumenat basat en la tecnologia LED és dels grans avanços, ja que consumeixen menys, duren més i ocupen menys espai que els llums Xènon. Ah i, a més, són més econòmiques de produir. En molts cotxes vénen de sèrie per a la il·luminació diürna o per a les llums del darrere. Ofereixen també l'avantatge de poder comptar amb llum adaptativa, que significa que, mitjançant càmeres i sensors, el cotxe seleccionarà la quantitat de LED a fer servir, segons les circumstàncies.

Dins de la tecnologia LED, podem trobar el sistema Matrix LED, que il·lumina sense enlluernar a altres vehicles i, combinat amb els sistemes de navegació, permet orientar el feix en funció de la ruta. I també podem trobar el sistema Full LED, que permetia adaptar els llums a la carretera, per tenir la manera de llarg abast sempre connectat sense enlluernar a ningú.

Llums de làser

Els llums de làser són la major novetat pel que fa a la il·luminació del cotxe, encara que actualment hi ha pocs fabricants que ho ofereixin. El procés intern del far és més complex i utilitza sistemes de miralls i díodes molt inferiors als que utilitza el sistema LED. El tractament del raig làser, fa que la llum de sortida no sigui perjudicial per a qui la mira.

Com dèiem, són pocs els fabricants que aposten per les llums làser, Audi és una d'elles per això. Com ho està portant a terme? Barreja la tecnologia Matrix LED amb la del làser, fent que, a velocitats de ciutat, la il·luminació d'encreuament es faci per mitjà d'una llum LED, igual que les llargues. Però, a partir dels 70km/h és quan el làser entra en acció.

I això és tot per ara, encara que segur que en poc temps seguirem veient avenços en la tecnologia de la il·luminació en els cotxes.

Jasmina Vilaespasa

Responsable de Comunicació i Màrqueting d'ITV a TÜV Rheinland
Llicenciada en periodisme i especialitzada en l'àmbit del marketing online des de fa més de 12 anys. Actualment, responsable de Comunicació i Màrketing d'ITV a TÜV Rheinland.

Com col·locar correctament els retrovisors del cotxe

27 - 10 - 2021 T'ha passat alguna vegada que, anant en cotxe, de sobte, et sorprèn una moto just al costat que no havies vist o, pitjor encara, en canviar de carril has hagut de rectificar i quedar-te al que estaves perquè ha aparegut un cotxe que no t'esperaves? Si la resposta és sí, potser és perquè no tenies ben col·locats els retrovisors del cotxe.

Conduir amb boira

01 - 09 - 2021 Una de les màximes a la carretera, especialment quan hi ha boira i, per tant, una visibilitat molt precària, és veure i ser vist.

“Mi DGT”, l'app de la Direcció General de Trànsit

11 - 02 - 2021

“Mi DGT” és l'app que la Direcció General de Trànsit ha creat amb la intenció de ser un recurs útil per a tots els conductors, especialment per als més despistats.