És el mateix un SUV que un 4x4?

11 - 03 - 2021
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Els SUV s’han convertit en una moda amb moltes perspectives de futur. Molts dels seus propietaris, moguts evidentment per la publicitat, asseguren tenir un 4x4, és a dir, un cotxe amb tracció a les quatre rodes i per tant amb la capacitat de fer front a qualsevol tipus de terreny. Per això també es coneixen com a "tot terrenys", "crossover" o "all road" com usa Audi. Però la realitat és que no tots els SUV tinguin tracció total.

Analitzem amb més profunditat aquests cotxes de moda. Els SUV (Sport Utility Vehicle) s'aproximen més a un turisme que a un 4x4, de fet vénen dels turismes, però amb una estètica més aventurera i esportiva que la d'una berlina o un monovolum, amb una major distància del terra i amb major capacitat tant a nivell d'habitabilitat com de maleter.

Un autèntic tot terreny té un bastidor rígid (encara que hi ha alguna excepció com el Mitsubishi Montero), està format per bigues estructurades en forma d'escala sobre les quals descansa la carrosseria, el que permet una gran robustesa davant de terrenys irregulars on una roda podria quedar puntualment al aire. Els 4x4 es caracteritzen també per la seva caixa de canvis, coneguda com a reductora, la qual impulsa el vehicle a través de l'eix posterior, però permet engranar el davanter quan la situació ho requereix. D'aquí el seu nom 4x4 i que hagi estat un cotxe molt típic en terrenys de muntanya.

Un cop definits aquests tipus de cotxe, què tenen de semblant un 4x4 i un SUV? La veritat és que poc tenint en compte les seves característiques, llevat que alguns SUV sí tenen tracció total. Però la majoria d'ocasions la seva versió és 4x2 amb tracció davantera, que és més que suficient per a la seva principal funció: circular de forma infatigable sobre l'asfalt.

I llavors, per què se'ls anomena també crossover o tot terrenys? Perquè gràcies a la seva carrosseria més elevada són més capaços que els turismes tradicionals d’endinsar-se en camins una mica més rurals. Al cap i a la fi, els SUV són la resposta a la demanda d'un públic sobretot urbà, tant jove com familiar, que opta per un cotxe esportiu, espaiós i al mateix temps útil.

Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

Passar la ITV a la moto, què es revisa?

12 - 05 - 2022

Si vols passar pel taller a que li facin un cop d'ull a la teva moto o fer-li tu mateix una revisió abans de passar la inspecció, t'expliquem alguns dels punts més importants què et revisaran a la ITV de la teva moto

La ITV dels vehicles històrics

25 - 07 - 2022 Un vehicle històric és aquell que compleix uns requisits determinats i el seu propietari ha decidit registrar-lo com a tal. De vegades, ens referim als vehicles històrics com clàssics o de col·lecció de manera indistinta però no sempre són sinònims.

Revisió de la suspensió a la ITV

26 - 04 - 2021 Una de les parts del cotxe que s'analitzen a la ITV és la suspensió, component que absorbeix els moviments i irregularitats del terra, ajudant a tenir una millor adherència a la carretera.