És el mateix un SUV que un 4x4?

11 - 03 - 2021
Ma Dolores Serra

Escrit per Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Els SUV s’han convertit en una moda amb moltes perspectives de futur. Molts dels seus propietaris, moguts evidentment per la publicitat, asseguren tenir un 4x4, és a dir, un cotxe amb tracció a les quatre rodes i per tant amb la capacitat de fer front a qualsevol tipus de terreny. Per això també es coneixen com a "tot terrenys", "crossover" o "all road" com usa Audi. Però la realitat és que no tots els SUV tinguin tracció total.

Analitzem amb més profunditat aquests cotxes de moda. Els SUV (Sport Utility Vehicle) s'aproximen més a un turisme que a un 4x4, de fet vénen dels turismes, però amb una estètica més aventurera i esportiva que la d'una berlina o un monovolum, amb una major distància del terra i amb major capacitat tant a nivell d'habitabilitat com de maleter.

Un autèntic tot terreny té un bastidor rígid (encara que hi ha alguna excepció com el Mitsubishi Montero), està format per bigues estructurades en forma d'escala sobre les quals descansa la carrosseria, el que permet una gran robustesa davant de terrenys irregulars on una roda podria quedar puntualment al aire. Els 4x4 es caracteritzen també per la seva caixa de canvis, coneguda com a reductora, la qual impulsa el vehicle a través de l'eix posterior, però permet engranar el davanter quan la situació ho requereix. D'aquí el seu nom 4x4 i que hagi estat un cotxe molt típic en terrenys de muntanya.

Un cop definits aquests tipus de cotxe, què tenen de semblant un 4x4 i un SUV? La veritat és que poc tenint en compte les seves característiques, llevat que alguns SUV sí tenen tracció total. Però la majoria d'ocasions la seva versió és 4x2 amb tracció davantera, que és més que suficient per a la seva principal funció: circular de forma infatigable sobre l'asfalt.

I llavors, per què se'ls anomena també crossover o tot terrenys? Perquè gràcies a la seva carrosseria més elevada són més capaços que els turismes tradicionals d’endinsar-se en camins una mica més rurals. Al cap i a la fi, els SUV són la resposta a la demanda d'un públic sobretot urbà, tant jove com familiar, que opta per un cotxe esportiu, espaiós i al mateix temps útil.

Ma Dolores Serra

Mª Dolores Serra

Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyera industrial especialitzada en Mecànica de Màquines. És la Directora Tècnica de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 20 anys d'experiència al sector de la ITV.

Velocitat segura, què és?

14 - 12 - 2020

La velocitat està directament relacionada en la freqüència i severitat dels accidents. A les carreteres trobem els límits de velocitat, però és aquesta la vertadera velocitat segura?

Les avaries dels cotxes híbrids

01 - 12 - 2022 El creixement dels cotxes híbrids està tenint lloc a un ritme molt ràpid. És lògic ja que no tenen problemes amb l'autonomia, com passa amb els vehicles 100% elèctrics, i el seu motor tèrmic alleuja la càrrega de treball del bloc de combustió, el que a priori pot notar-se un estalvi pel que fa a combustible. A més, contamina menys que un vehicle dièsel o gasolina, el que és fantàstic per al medi ambient i per evitar possibles problemes de restriccions de circulació.

La seguretat dels teus fills al cotxe: Sistemes de Retenció Infantil

09 - 05 - 2024 Els accidents de trànsit són una de les principals causes de lesions greus i morts entre els nens, i molts d'aquests resultats tràgics podrien evitar-se amb l'ús adequat de Sistemes de Retenció Infantil (SRI).