Una de les proves a què se sotmeten els vehicles dièsel a la ITV és la d'opacitat, on s'analitza el nivell de fum que surt pel tub d'escapament. És la típica prova en la qual es realitza una accelerada en buit al vehicle, el que en ocasions fa que el client es porti les mans al cap, perquè sap que les accelerades en fred són dolentes. Però no et preocupis, els nostres tècnics tenen el coneixement per realitzar la prova d'opacitat seguint les precaucions necessàries per no fer malbé el vehicle, que, al mateix temps, es recullen en el
Manual de procediment de la Inspecció Tècnica de Vehicles.
Segons aquesta normativa, per a realitzar la prova d'opacitat en els dièsel és necessari realitzar un precondicionament al vehicle, que consisteix en comprovar que el motor està totalment calent, que tingui l'indicador MIL (testimoni de diagnòstic d'emissions) apagat i comprovar el nivell de oli.
Si l'estació d'ITV a la qual acudeixis et queda a prop, pots fer alguns quilòmetres abans, tot i que no cal, ja que els tècnics deixen el motor en marxa uns minuts abans de la prova per assegurar-se que el vehicle té la temperatura adequada per fer la prova d'opacitat.
Segons la data de matriculació del vehicle, els valors que estableix la Normativa i en els quals ens basem per determinar si el vehicle dièsel supera o no la prova d'opacitat, poden variar. No obstant això, és una realitat que, gràcies a la ITV, el 10% dels gasos contaminants de les ciutats, que procedeixen dels vehicles, s'ha vist reduït.