Els cotxes d'hidrogen

26 - 10 - 2022

Escrit per Jasmina Vilaespasa

Responsable de Comunicació i Màrqueting d'ITV a TÜV Rheinland
És curiós que en més d'una ocasió s'hagi definit al cotxe d'hidrogen o de pila de combustible com el futur de la mobilitat però, en canvi, es parla molt poc d'ell. Mentrestant, l'electrificació dels cotxes segueix el seu curs, tot i que l'autonomia, la dependència de la xarxa de subministrament o els problemes industrials i econòmics que suposen les bateries de gran capacitat frenen la seva implantació massiva a curt termini.

Aprofundim una mica més sobre els cotxes d'hidrogen. Aquests produeixen la seva pròpia electricitat, gràcies a la reacció resultant entre l'oxigen atmosfèric i l'hidrogen, que allibera aigua a l'exterior en forma de vapor. A baixes velocitats, el cotxe es mou obtenint l'energia només de la bateria, però, a la carretera, la pila de combustible aportarà més potència als motors, alhora que anirà recarregant la bateria que també aprofitarà l'electricitat generada a les frenades.

Els vehicles basats en piles de combustible combinen l'autonomia dels cotxes convencionals amb els beneficis recreatius i ambientals de la conducció d'un vehicle elèctric, amb una autonomia que pot arribar als 600 km. Sembla per tant que aquesta generació de potència és neta i d'alta eficiència. No obstant això, poques marques, especialment del mercat japonès, com Toyota o Honda han presentat recentment els seus models.

Això és així perquè a dia d'avui no són viables comercialment. Els seus principals inconvenients són que:
  • L'hidrogen no existeix en estat pur, sinó que cal obtenir-lo i el seu procés suposa un alt impacte mediambiental.
  • L'emmagatzematge d'hidrogen necessita molt espai, concretament, tres vegades més de l’utilitzat per a la gasolina o el gasoil. Per tant, disminueix l'habitabilitat del cotxe.
  • Tot i que el temps de recàrrega respecte a un cotxe elèctric és molt superior, al voltant dels cinc minuts, i fàcil, ja que pràcticament és idèntica al proveïment de combustibles tradicionals, no hi ha pràcticament infraestructura de distribució d'hidrogen.
  • El cost de fabricació d'un cotxe d'hidrogen és considerablement més elevat que el d'un automòbil convencional.
Tot i que els cotxes d'hidrogen no estan desenvolupant-se a la mateixa velocitat que altres alternatives, la seva aportació a la mobilitat de baixes emissions és evident, ja que no emet cap substància nociva durant el seu funcionament. A més és fàcil de repostar i ràpid.

Jasmina Vilaespasa

Responsable de Comunicació i Màrqueting d'ITV a TÜV Rheinland
Llicenciada en periodisme i especialitzada en l'àmbit del marketing online des de fa més de 12 anys. Actualment, responsable de Comunicació i Màrketing d'ITV a TÜV Rheinland.

Cotxe nou: ¿gasolina, dièsel, híbrid o elèctric?

16 - 12 - 2021

Quina opció és la més econòmica?

L'evolució de la seguretat a les motos

22 - 02 - 2022 Els fabricants de cascs i roba han fet importants progressos per a la seguretat del motorista, gràcies a la fabricació de materials més resistents, com per exemple, la introducció de jaquetes i armilles amb airbags integrats. És lògic, tenint en compte que les motos són el vehicle més "feble" a la carretera, les probabilitats que el conductor d'una pateixi un accident fatal són més grans que qui condueix un cotxe.

El tacògraf

15 - 12 - 2022
Probablement et sonarà la paraula tacògraf, que fa referència a un aparell que porten els camions per controlar els quilòmetres i parades que realitzen al llarg de les seves rutes.