Elements de seguretat passiva del vehicle

29 - 04 - 2021
Rodrigo Radovan

Escrit per Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Els elements de seguretat passiva dels vehicles són aquells que redueixen al mínim els danys que poden patir els seus integrants en cas d'accident. Quins són aquests elements?

Cinturó de seguretat: és l'element de seguretat passiva per excel·lència i, per tant, és imprescindible per a qualsevol ocupant del vehicle. Els cinturons de seguretat compten amb un element que bloqueja el mecanisme en cas de patir una forta frenada, d'aquesta manera impedeix que la persona surti disparat del vehicle. Perquè faci la seva funció és important cordar-se correctament el cinturó de seguretat, també si condueixes embarassada.

Airbag: els airbags són bosses d'aire que s'inflen en mil·lèsimes de segons, en cas de col·lisió, per actuar com a amortidors dels impactes que poden patir els ocupants del vehicle. Gràcies a ells es redueix la possibilitat de patir lesions cervicals, ja que evita moviments de cap molt bruscos.

Reposacaps: són fonamentals en la protecció de les persones davant l'anomenada fuetada cervical, que afecta el coll i a l'esquena de la persona, a causa de la hiperflexió o hipertensió del coll en el moment de l'accident.

Xassís i carrosseria: el disseny del xassís i de la carrosseria està fet de manera que determinades zones absorbeixin l'energia en el cas que hi hagi un impacte i evitar així que es transmeti a l'interior de l'habitacle del vehicle.

Vidres: els vidres que componen la part frontal dels vehicles, estan preparats perquè no deixin anar estelles que danyin als ocupants del vehicle. Per això, cal assegurar-se de que el vidre davanter no presenti impactes o esquerdes que puguin posar en perill la teva seguretat i la de la resta d'integrants del vehicle.

A aquests elements de seguretat passiva "bàsics", que tot cotxe incorpora, es podrien afegir els dispositius de retenció infantil en cas de incorporar-los.


Amb el pas dels anys, els fabricants d'automòbils han treballat en nous i millors dispositius de seguretat passiva per al vehicle. Algunes de les noves tecnologies de seguretat viària són aquestes:

Detector de fatiga: aquest sistema analitza actituds del conductor, les seves mans al volant i, fins i tot, poden arribar a estudiar el comportament dels ulls.

Trucada automàtica d'emergència: a partir de 2018 serà un element obligatori en tots els cotxes nous, que, sens dubte, ajudarà a salvar un major nombre de vides, després d'haver-se produït un accident.

Detector de canvi de carril: s'empren diferents sensors per detectar quan el vehicle envaeix el carril contigu o contrari. En alguns casos, es corregeix també suaument la trajectòria del vehicle.

Frenada d'emergència: es tracta d'una tecnologia que normalment funciona a velocitats baixes, tot i que s'està evolucionant i adaptant a carreteres ràpides, amb un sensor a la part frontal del vehicle, capaç de detectar un obstacle amb el qual es podria xocar. I, si el conductor no actua, els frens s'activen directament fins aturar el vehicle.

Detector d'angle mort: avisa el conductor si existeix un altre vehicle en l'angle mort del retrovisor, per evitar un canvi de carril en aquest moment.


Tots aquests avanços són una mostra de la importància de la seguretat viària, cosa que també depèn de l'actitud de tots els conductors a la carretera i, per descomptat, de mantenir els elements de seguretat passiva en òptimes condicions, especialment els principals.

Rodrigo Radovan

Rodrigo Radovan

Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland
Enginyer en organització industrial. És el Director de l'Àrea de Mobilitat d'Espanya de TÜV Rheinland, amb més de 25 anys d'experiència al sector de la Inspecció, Certificació i Assaig (sector TIC).

Assegurança obligatòria a la ITV

03 - 11 - 2022

Tot vehicle ha de tenir l'assegurança en vigor sempre, fins i tot per passar la ITV.

Les avaries dels cotxes híbrids

01 - 12 - 2022 El creixement dels cotxes híbrids està tenint lloc a un ritme molt ràpid. És lògic ja que no tenen problemes amb l'autonomia, com passa amb els vehicles 100% elèctrics, i el seu motor tèrmic alleuja la càrrega de treball del bloc de combustió, el que a priori pot notar-se un estalvi pel que fa a combustible. A més, contamina menys que un vehicle dièsel o gasolina, el que és fantàstic per al medi ambient i per evitar possibles problemes de restriccions de circulació.

Matrícules que han de passar la seva primera ITV el 2024

02 - 01 - 2024 Els cotxes que van ser matriculats el 2020, els toca passar la primera ITV el 2024.