Quan el testimoni MIL es queda encès de manera esporàdica o fixa al tauler de control del vehicle indica que hi ha alguna fallada en el motor, el que no queda clar és quin tipus avaria hi ha. Sin embargo, si esta luz está encendida en el momento de pasar la ITV, será motivo de rechazo por considerarse un defecto grave, normalmente relacionado con la inyección, la combustión o el sistema de alimentación del vehículo.
A la ITV verifiquem el funcionament del testimoni MIL mitjançant la revisió visual. Es per al motor del vehicle i s'acciona el contacte. En aquest moment el testimoni MIL s'encén, però en arrencar el motor aquest ha de apagar-se. Si no ho fa és possible que el vehicle tingui una de les següents avaries:
- Sonda Lambda: es troba en vehicles catalitzats i, si falla, pot donar valors erronis a la centraleta que gestiona la combustió.
- Els injectors: si estan bruts és habitual que sembli com si faltés potència i el cotxe doni estrebades.
- Bugies: és recomanable tenir-les en bon estat per a una òptima combustió.
- La vàlvula EGR: s'encarrega de retornar els gasos d'escapament a la cambra de combustió i, en ocasions, s'embruta de carbonissa.
- El catalitzador: té una vida útil aproximada de 80.000 km, si la supera pot embossar-se i fer que el vehicle perdi potència.
- El filtre de partícules FAP: actualment només el porten els dièsel i és comú que s'embruti de carbonissa.
- Els cabalímetres: si no funcionen correctament, el vehicle perd potència.
- Sensor de RPM: dificulta l'arrencada del motor.
Quan salta el testimoni MIL, el més lògic és anar al taller per reparar el defecte i, un cop solucionat, s'esborra el defecte en la centraleta del vehicle. Si s'esborra de la centraleta però el defecte no s'ha reparat, molt probablement la llum al tauler de control tornarà a sortir.
Per evitar les males pràctiques, com saps, des de setembre de 2018 hem inclòs a la ITV la prova de l'OBD, una eina que es connecta als ordinadors a bord dels cotxes per veure si hi ha algun problema amb el testimoni MIL, així com si ha estat manipulat. De fet el nou Manual d'inspecció de la ITV, especifica que si es registra a la centraleta del vehicle que s'ha esborrat algun error una hora abans o un quilòmetre abans de passar la ITV, serà desfavorable per risc d'haver estat manipulat.
En qualsevol cas, per la teva seguretat i per la dels altres, si s'encén el testimoni MIL al tauler de control o qualsevol altre testimoni, no tardis en anar al mecànic.