L'
ESP són les sigles comercials que fan referència al control electrònic d'estabilitat del cotxe (de l'anglès Electronic Stability Program), un dels grans avenços en
seguretat activa, juntament amb el
sistema ABS, ja que és capaç de reduir els accidents en un 80%. Es va inventar el 1995 i, des de 2014, tots els turismes nous a Europa han d'incloure l'ESP, tot i que el 2013 la majoria de cotxes ja ho portaven.
L'avantatge de l'ESP és que actua de forma automàtica, gràcies al fet que detecta quan estem en una situació de risc i intervé frenant la roda més convenient perquè el vehicle recuperi la trajectòria.
I, com s'aconsegueix això? S'aconsegueix gràcies a un micro-ordinador, que rep la informació gràcies a un conjunt de sensors, als quals consulta 25 vegades per segon per comprovar que la direcció que desitja prendre el conductor amb el volant, es correspon amb la direcció real a la que s'està movent el vehicle.
Aquests sensors són:
- el d'angle de direcció, que informa del moviment del volant
- el de velocitat de gir, comú al sistema d'ABS, que se situa a les rodes per informar sobre possibles bloquejos
- el sensor d'angle de gir i acceleració transversal, que informa sobre el comportament real del vehicle.
És interessant remarcar que el que fa l'ESP és modificar la trajectòria del vehicle quan s'accionen els frens. Això vol dir que no té ulls i, per tant, l'única manera que té de saber cap a on volem anar és mitjançant el que li indiquem amb el volant. De manera que és molt important que li donem aquesta informació.